کد مطلب:7434 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:304

جامعه اي كه امام زمان(عج )خواهند ساخت
مقاله
جامعه اي كه امام زمان(عج )خواهند ساخت



امام زمان(عج)، جامعه اش را بر اين چند پايه بنا مي كند :

اول بر نابود كردن و قلع و قمع كردن ريشه هاي ظلم و طغيان؛ يعني، در جامعه اي كه در زمان ولي عصر - صلوات الله عليه - ساخته مي شود، بايد ظلم و جور نباشد؛ نه اين كه فقط در ايران نباشد، يا در جوامع مسلمان نشين نباشد، در همه دنيا نباشد. نه ظلم اقتصادي و نه ظلم سياسي و نه ظلم فرهنگي و نه هيچ گونه ستمي در آن جامعه ديگر وجود نخواهد داشت. بايد استثمار و اختلاف طبقاتي و تبعيض و نابرابري و زورگويي و گردن كلفتي و قلدري از عالم ريشه كن بشود.

دوم: خصوصيت جامعه ايده آلي كه امام زمان (صلوات الله عليه) آن را مي سازد، بالا رفتن سطح انديشه انسان است؛ هم انديشه علمي انسان و هم انديشه اسلامي انسان؛ يعني، در دوران ولي عصر(عج) شما بايد نشاني از جهل و بي سوادي و فقر فكري و فرهنگي در عالم پيدا نكنيد. آن جا مردم مي توانند دين را به درستي بشناسند و اين همچناني كه همه مي دانيد، يكي از هدف هاي بزرگ پيامبران بود كه اميرالمؤمنين (صلوات الله و سلامه عليه) اين را در خطبه نهج البلاغه شريف بيان كرده است: «و يثيروا لهم دفائن العقول. »

در روايات ما وارد شده است كه وقتي ولي عصر(عج) ظهور مي كند، زني در خانه مي نشيند و قرآن را باز مي كند و از متن قرآن، حقايق دين را استخراج مي كند و مي فهمد؛ يعني چه؟ يعني آن قدر سطح فرهنگ اسلامي و ديني، بالا مي رود كه همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زناني كه در ميدان اجتماع هم بر فرض شركت نمي كنند و در خانه مي نشينند؛ آنها هم مي توانند فقيه باشند، دين شناس باشند. مي توانند قرآن را باز كنند و خودشان حقايق دين را از قرآن بفهمند و شما ببينيد كه در جامعه اي كه همه مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرت فهم دين و استنباط از كتاب الهي را دارند، اين جامعه چقدر نوراني است و هيچ نقطه اي از ظلمت در اين جامعه ديگر نيست. اين همه اختلاف رويه، ديگر در آن جامعه معنايي ندارد.

خصوصيت سومي كه جامعه امام زمان(عج)، جامعه مهدوي دارا هست، اين است كه در آن روز، همه نيروهاي طبيعت و همه نيروهاي انساني، استخراج مي شود. چيزي در بطن زمين نمي ماند كه بشر از آن استفاده نكند. اين همه نيروهاي معطل طبيعي، اين همه زمين هايي كه مي تواند انسان را تغذيه كند؛ اين همه قواي كشف نشده (مانند نيروهايي كه قرن ها در تاريخ بود؛ مثلا نيروي اتم، نيروي برق و الكتريسيته، قرن ها بر عمر جهان مي گذشت و اين نيروها در بطن طبيعت بود؛ اما بشر آنها را نمي شناخت، بعد يك روزي به تدريج استخراج شد) همه نيروهاي بي شماري كه از اين قبيل در بطن طبيعت هست، در زمان امام زمان(عج) استخراج مي شود.

جمله ديگر و خصوصيت ديگر اين است كه محور در دوران امام زمان(عج)، محور «فضيلت و اخلاق » است. هر كس داراي فضيلت اخلاقي بيشتر است، او مقدم تر و جلوتر است. حالا اگر به آيات و روايات مراجعه بكنيد (كه البته محققين و متتبعين مراجعه كرده اند) خصوصيات بيشتري را هم پيدا مي كنيد.

حالا همين چهار خصوصيت: «جامعه اي كه در آن نشاني از ظلم و طغيان و عدوان و ستم نيست »؛ «جامعه اي كه در آن انديشه ديني و انديشه علمي انسان ها در سطح بالا است »، «جامعه اي كه در آن همه بركات و همه نعم و همه نيكي ها و زيبايي هاي عالم بروز مي كند و در اختيار انسان قرار مي گيرد» و بالاخره «جامعه اي كه در آن تقوا و فضيلت و گذشت و ايثار و برادري و مهرباني و يك رنگي اصل و محور است »، يك چنين جامعه اي را شما در نظر بگيريد. اين همان جامعه اي است كه مهدي موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاريخي ديرين ما - كه هم اكنون در زير همين آسمان و بر روي همين زمين زندگي مي كند و در ميان انسان ها هست - به وجود خواهد آورد و تامين خواهد كرد.



خطبه نماز جمعه آية الله خامنه اي، 6/4/59